Støjværn

Hvornår får vi vores støjskærm?


En hverdag i balance

Nu er der sikkert en del der har set byggeriet omkring Vrold / Skanderborg, og draget den naturlige konklusion;  ”De stopper ikke med støjskærmen før de når Aarhus.”


Helt forkert!


For omtrent 4 år siden gik jeg, og en række andre Hørningfolk, ind i det vi definerede som "Støjværnsgruppen".


Formålet var at skabe opmærksomhed omkring problemstillingen - Støj fra motorvejen og med et krav om at det skulle tænkes ind i projektet omkring udvidelsen af motorvejen rundt om Skanderborg. 


Nogle af de emner vi fremhævdede den gang:


  • Støj er sundhedsskadelig
  • Der blev overhovedet ikke tænkt støjdæmpning ind i projektfasen. Det var simpelthen ikke indeholdt i planerne (måske pga. næste punkt)
  • Motorvejen udvides, uden at der blev foretaget en VVM undersøgelse. Man mente man kunne slippe afsted med dette da man udvidede "indad" på sporet. Derfor tænkte man heller ikke støj med i projektet.
  • Hastigheden blev sat op, uden at tage hensyn til støjpåvirkningen. Før kørte man 110 omkring Skanderborg - det blev hen over natten til 130 (man kører iøvrigt med nedsat hastighed rundt om de fleste beboede områder i landet).
  • Trafikmængden, og dermed støjen, er taget væsentlig til over de sidste 20 år, og kommer til at tage yderligere til over de næste.


Se evt det gamle indslag fra TV2 Østjylland her:

https://www.tv2ostjylland.dk/skanderborg/ekstra-spor-pa-motorvejen-beboere-frygter-stoj-inferno


Forskningen på området taler sit tydelige sprog. Støj er et alvorligt sundhedsproblem, og i resten af Europa har man længe haft store støjskærme, samt nogen steder nedsat hastighed i aften og nattetimerne, forbi områder med beboelse.


Modellen med at ”glemme” støjskærmen omkring Skanderborg virkede på os ret kynisk – det gør den stadig den dag i dag.

I den forbindelse kan det i øvrigt undre at vores lokalt valgte folketingsmedlem fra SF (der er bosiddende her i Hørning og som bærer titlen sundhedsordfører) ikke har følt for at tage sagen op i folketinget (hvor statsvejene retteligt hører til). 


Vi holdt i sin tid møder med både Jørgen Gaarde og Claus Leich om emnet, og der blev også forfattet brev fra kommunen til trafikministeren om emnet.


Vejdirektoratet udarbejdede i løbet af de efterfølgende år  en anbefaling der fremhævede at der skal støjværn op omkring Hørning, og af alle de høringssvar der kom fra borgerene var også langt de fleste fra borgere og grundejerforeninger i Hørning. Ikke så mærkeligt når man studerer støjkortene, Hørning er det hårdest ramte område i hele kommunen. Vi har aldrig lagt skjul på at støjafskærmningen skulle gælde langs hele E45.


Så min pointe er at ingen kan være i tvivl om problemstillingen med støj fra E45 – specielt i de hårdest belastede områder.


Derfor kan det undre at der pludseligt opføres støjværn omkring Vrold, og ikke i Hørning som er langt mere belastet af støj, og hvor langt flere mennesker påvirkes af støjen.


Flere har sikkert set den plan der ligger for udvidelsen af E45 fra Aarhus S til Aarhus N, og ladet sig blænde af at der er tegnet et fint 7 meter højt støjværn ind – bevares, den vil vi rigtig gerne have – gerne i direkte forlængelse af det der bygges udenfor Vrold og gerne med det samme.


Det viser sig dog at den omtalte 7 meter  støjskærm omkring Hørning er bundet op på udvidelsen af E45 (Aarhus S-Aarhus N), som der godt nok er sat midler af til, men som ikke er planlagt endnu. Dvs den er ikke en del af det gamle motorvejs udvidelsesprojekt, der jo i sin tid ikke havde penge til støjværn (men som på magisk vis finder penge til en støjskræm ved korsvejen).


Efter kontakt til vejdirektoratet kan jeg oplyse at vi kan forvente en støjskærm ved Hørning (hvis alt går vel) på et tidspunkt i 2026 /2027 – måske lidt før!


Det er komplet uacceptabelt.


Kommunen og lokale politikere skal ind og presse på for at få etableret den støjskærm nu, ikke om 4-5 år.


Kommunen presser åbenbart ikke på for en løsning omkring Hørning lige nu – hvorfor ikke?

Er det fordi man har fundet frem til at hvis man udstykker byggegrunde her så vil det kræve daginstitutionspladser og skolekapacitet – noget som man pt ikke har. Måske det kommer i fokus igen når den nye skole står  klar?


Så da vejdirektoratet åbenbart alligevel kunne finde begrænsede midler til at opsætte en støjskærm så endte den af uransagelige årsager med at blive placeret i og omkring Vrold – og ikke Hørning.


Et par åbenlyse spørgsmål i den sammenhæng:


  • Er der sammenhæng mellem Vrold støjskærmen og det faktum at man kun kan gennemføre lokalplan 1138 (ny udstykning ved korsvejen)  – hvis der bygges hvis der opføres en støjskærm?

    Der lader til at være et sammenfald af interesser - bygherre kan ikke få lov at gennemføre lokalplan 1138 såfremt der ikke kommer en støjskærm op. Vupti - nu kom den.

  • Hvilken dialog har der været med kommunen omkring Vejdirektoratets  nyfundne midler til et støjværn – der på magisk vis endte omkring Vrold.

    Hvem har prioriteret at Hørning, det mest belastede område skal vente, når der var midler tilgængelige. Er der nogen der har vurderet at det er samfundsmæssigt vigtigere at kunne udstykke ved korsvejen, fremfor at prioritere folkesundheden i Hørning?

  • Hvilke politikere har været involveret?

    Har der overhovedet været politikere inde over? hvis Ja, så fortjener vælgerne at vide det?

  • Hvilken dialog har der været mellem bygherre på lokalplan 1138 og Vejdirektoratet? 

    Er kommunen overhovedet involveret?


Alt sammen interessante spørgsmål, så jeg har bedt om aktindsigt i ovenstående hos både Vejdirektoratet og hos Kommunen, da vi alle fortjener at nå til bunds i hvilke tanker der ligger bag, og hvem det er der prioriterer i ovenstående.


Imens må Hørning borgerne altså pænt vente, da Skanderborg/Vrold åbenbart et vigtigere end Hørning.


Det skal tilføjes, at jeg af vejdirektoratet har fået at vide, at havde man brugt de nuværende midler på støjskærmen omkring Hørning i stedet,  så havde den byggede støjskærm ikke blevet lige så god og høj som den vi kan forvente engang i 2026/27.

Der skal arbejdes på ALLE fronter for at støjskærmen kommer op væsentlig før? (og det gælder langs hele E45).